Pamiętam dość dobrze chwilę, w której wymieniłem się z kumplem: oddałem mu stertę komiksów, a w zamian dostałem stertę gier planszowych, wśród których oprócz kilku innych tytułów spod znaku Encore i Sfery byli również i „Odkrywcy Nowych Światów”. Patrząc z perspektywy czasu nadal uważam, że jednak to ja wtedy zrobiłem interes życia, choć kumpel twierdzi dokładnie to samo 🙂
Tak czy siak, dla mnie był to początek wieloletniej przygody z jedną z najlepszych gier solo, w jakie miałem okazję kiedykolwiek grać. Charakterystyczne dla „Odkrywców Nowych Światów” niepowtarzalność i losowość każdej sesji stanowiły o dużej grywalności tej planszówki i przyznaję, że o ile na przykład nie tak często miewam ochotę usiąść samotnie do „Labiryntu Śmierci”, choć swego czasu grałem w niego po wiele godzin, o tyle „Odkrywcy Nowych Światów” wciąż potrafią mnie wciągnąć w swój świat i na grę nie muszę się długo namawiać.
Może jednym z ważniejszych powodów jest fakt, że historia praktycznie za każdym razem jest inna i choć zdarzają się sesje podobne do siebie, to jeszcze nigdy nie miałem dwóch identycznych. I chyba nie ma szans się taka sytuacja przydarzyć. Inną istotną z mojego punktu widzenia sprawą jest to, że „Odkrywcy Nowych Światów” nie są grą łatwą i do momentu pojawienia się w mojej kolekcji karcianki „Anioł Śmierci” (o tym tytule szerzej napiszę już niedługo) to właśnie „Odkrywcy…” byli grą, z którą przegrywałem najczęściej…
W pudełku z „Odkrywcami Nowych Światów” powinny znajdować się:
– plansza (która w wersji broszurowej jest jednocześnie okładką całości)
– instrukcja (zawierająca także dziennik pokładowy gwiazdolotu i wszystkie 232 paragrafy oraz tabele konieczne do prowadzenia rozgrywki)
– 100 dwustronnych żetonów, w tym:
– 7 żetonów członków ekspedycji (DOWÓDCA, INŻYNIER, ŻOŁNIERZ, NAUKOWIEC, ZWIADOWCA, NAWIGATOR, LEKARZ)
– 4 żetony robotów (Transbot, Repbot, Rekonbot, Specbot)
– 21 żetonów urządzeń, w tym:
– 4 x Ciężki skafander
– 1 x Łazik
– 1 x Narzędzia
– 1 x Laser
– 1 x Apteczka
– 1 x Paralizer
– 1 x Holaparat
– 2 x Ogłuszacz
– 1 x Detektor
– 1 x Neurodetektor
– 1 x Wspinacz
– 5 x Klatka-E
– 1 x Specnarzędzia
– 39 żetonów istot żywych (Pancerzak, Miażdżon, Abomnid, Długonóg, Leniur, Mamul, Żądłoń, Folisaur, Żółwiak, Docidon, Lustrzak, Bąblak, Rdzawnik, Ereskit, Bezgłownik, Misio, Płaszczon, Scorsaur, Amebolot, Motylnik, Staloróg, Aeron, Ursamax, Wielonóg, Aquan, Pełzacz, Radrod, Rogopiór, Muszlak, Oraloid, Podgłaźnik, Szklak, Nessie, Energoid, Pumak, Florak, Zęborośl, Drada, Osa-X)
– 5 żetonów wytworów obcej inteligencji (Jajo, Rzeźba, Sfera, Broń Obcych, Żywa budowla)
– 24 żetony specjalne
Leave a Reply