Posted by Bezimienny on Lut 9, 2015

Gwiezdny kupiec (ENCORE) – zawartość pudełka

Gwiezdny_Kupiec_okładka

Legendarny „Gwiezdny kupiec” jest takim pożeraczem czasu (w pozytywnym sensie tego określenia), że dziś trudno byłoby mi policzyć całkowitą ilość godzin i dni spędzonych nad grą i próbami wygrania nawet w beznadziejnych sytuacjach. Pewne jest natomiast, że „Gwiezdny kupiec” towarzyszy mi nieprzerwanie od chwili, kiedy go kupiłem gdzieś około 1995 roku aż do teraz i stale do niego wracam. Teraz może troszkę rzadziej grywam, bo w końcu GK przestał być jedną z pięciu posiadanych przeze mnie gier, ale wciąż uważam, że to jeden z lepszych sposobów nauczenia młodego człowieka w bardzo bezpośredni sposób praw, jakimi rządzi się handel oraz tego, że konkurencja nigdy nie śpi 🙂

Nawet swego czasu, gdy nie miałem z kim grać, opracowałem sobie specjalny zestaw zasad dla jednego gracza (z tego, co pamiętam, nie różniły się one zbytnio od tego, co zawiera instrukcja poza jednym: mogłem posiadać tylko jeden statek, całkowicie wyeliminowałem też konieczność licytowania inicjatywy w każdej turze, bo w grze solo trochę traci to sens), a czasami losowałem na chybił-trafił dwie lub trzy korporacje i grałem sam przeciwko sobie. Każdą z frakcji robiłem oczywiście wszystko, co się dało, by wygrać, więc te rozgrywki bywały szczególnie zajadłe i pełne walki na wielu frontach (kochałem sabotaże i podważanie pozycji rynkowej).

Mój „Gwiezdny kupiec” obecnie dorobił się pudełka, bo pierwotnie kupiłem wydanie broszurowe, ale po latach okazało się, że zdecydowanie większą szansę przetrwania gra będzie mieć w pudełku – kupiłem więc jakiś czas temu pudełko ze zdekompletowanym „Gwiezdnym Kupcem” i teraz mam takiego składaka. Niezależnie od tego jednak z oryginalnego egzemplarza nie zginął mi ani jeden żetonik. W pudełku (albo opakowaniu) z grą powinny się znajdować:

– plansza
– instrukcja (jej integralną częścią jest opowiadanie Marka Baranieckiego)
– dziennik gracza (kartka formatu A4 zawierająca tabele i wykazy potrzebne do prowadzenia zapisów niezbędnych w trakcie gry)
– 400 żetonów*, w tym:

– 24 żetony Magazynów:

– 6 x Magazyn 1
– 6 x Magazyn 2
– 4 x Magazyn 4
– 4 x Magazyn 8
– 4 x Magazyn 10

– 6 numerowanych żetonów od 1 do 6, zastępujących kostkę k6**
– 10 żetonów zapasowych (2 białe, po 1 w kolorze każdego z graczy, 2 jasnozielone)
– 66 żetonów podzielonych na 6 zestawów po 11 sztuk dla poszczególnych graczy. W każdym zestawie znajdują się: 6 x Pozycja rynkowa, 1 x Reputacja, 4 x żetony Hektotransów (HTx1, HTx10, HTx100, HTx100+1000)
– 14 żetonów Skok nieudany
– 36 żetonów Modyfikatorów Podaży/Popytu dla poszczególnych towarów:

– 8 dla Podzespołów (PP-10, PP-9, PP-8, PP-8, PP-8, PP-7, PP-6, PP-4)
– 12 dla Polimerów (PP-10, PP-9, PP-8, PP-8, PP-8, PP-7, PP-7, PP-7, PP-6, PP-5, PP-2, PP+1)
– 6 dla Żywności (PP-9, PP-8, PP-8, PP-7, PP-5, PP-3)
– 10 dla Izotopów (PP-9, PP-8, PP-8, PP-7, PP-7, PP-7, PP-4, PP-2, PP-1, PP+1)

– 128 żetonów towarów, w tym:

– 32 żetony Izotopów:

– 9 x Izotop 1
– 9 x Izotop 2
– 7 x Izotop 4
– 7 x Izotop 8

– 32 żetony Żywności:

– 9 x Żywność 1
– 9 x Żywność 2
– 7 x Żywność 4
– 7 x Żywność 8

– 32 żetony Podzespołów:

– 9 x Podzespoły 1
– 9 x Podzespoły 2
– 7 x Podzespoły 4
– 7 x Podzespoły 8

– 32 żetony Polimerów:

– 9 x Polimery 1
– 9 x Polimery 2
– 7 x Polimery 4
– 7 x Polimery 8

– 1 żeton Etap Gry
– 1 żeton PP
– 14 żetonów statków kosmicznych (w kolejności od 1 do 14: Spirala, Koral, Rycerz, Igła, Sfinks, Kwazar, Błysk, Luna, Alfa, Car, Sokół, Pulsar, Satyr, Regent)
– 50 żetonów dwustronnych, w tym:

– 10 żetonów Agentów (Spluwa, Borsuk, Franek, Wilk, J.B., Nowak, Cichy, Krótki, x, Kulas)
– 26 żetonów okazji (ponumerowanych od 1 do 26)
– 14 żetonów Wydarzeń (ponumerowanych od 1 do 14)

Sumarycznie (wliczając wszystkie żetony dodatkowe) kompletny zestaw żetonów do Gwiezdnego Kupca składa się więc z 350 żetonów. Jeśli odjąć od tego żetony, które nie są niezbędne do gry (czyli zapasowe i żetony zastępujące kostkę), zostaje liczba 336 żetonów.

——————————————————————-

* w instrukcji podane jest 400 i to się generalnie zgadza, jednak instrukcja nie wspomina ani słowem o tym, że ostateczna liczba żetonów będzie o 50 mniejsza z uwagi na fakt, że 100 żetonów trzeba posklejać ze sobą (Agenci, Okazje i Wydarzenia)
** do Gwiezdnego Kupca najlepiej zaopatrzyć się w 3 kostki sześcienne (k6) – taką ilość sugeruje zresztą sama instrukcja

Post a Comment

5 komentarzy to “Gwiezdny kupiec (ENCORE) – zawartość pudełka”

  1. Jack pisze:

    Jakby ktoś chciał to udostępniam całą grę do wydrukowania:
    http://jpg-studio.com/ftp/GwiezdnyKupiec.zip

    Miłego grania

  2. Hanxor pisze:

    Jeden drobiazg, literówka:

    10 dla Izotopów (PP-9, PP-8, PP-8, PP-7, PP-7, >>PP-2<>PP-7<<, PP-4, PP-2, PP-1, PP+1)

    Salut 😉

    • Bezimienny pisze:

      Już poprawione, dzięki za wypatrzenie! Z tego co pamiętam, to miałem jakiś konkretny pomysł zamieszczając tę listę modyfikatorów PP dla Izotopów w takiej, a nie innej kolejności. Z drugiej strony tak, jak jest teraz, jest przejrzyściej i logiczniej. Dzięki!

  3. Damian pisze:

    Dzięki za dobry opis. Mam zamiar skompletować w jakiś sposób zestaw do gry GK i ten post mi pomógł

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *